Spreekt de contextuele benadering je aan, maar vind je het nog lastig om er mee aan de slag te gaan? Dan gaat deze studiedag je helpen.
We kijken namelijk samen hoe je abstracte thema’s als loyaliteit, meerzijdige partijdigheid en exoneratie vertaalt naar de dagelijkse praktijk. Dat doen we aan de hand van een Model Contextuele Hulpverlening, ontwikkeld op basis van recent onderzoek naar de concrete praktijk van Nagy en die van huidige contextueel therapeuten. Zo krijg je in korte tijd een concreet beeld van hoe je te werk kunt gaan bij verstoringen of belemmeringen in de inter-relationele dynamiek. Je gaat naar huis met bruikzame handvatten voor jouw werk.
Studie-eigenschappen
-
Studiebelasting
24 uur, waarvan 6 contacturen, gegeven in 1 lesdag
-
Toelatingseisen
Relevante hbo- of wo-opleiding in een sociaal agogische richting en basiskennis van het contextuele denken (bijvoorbeeld de phbo Contextuele Hulpverlening Basis).
Opleidingsinformatie
Doelgroep
Voor iedereen die zich verdiept heeft in de contextuele benadering, maar worstelt met de praktische toepassing. Van sociaal psychologen en pedagogen tot systeem- en relatietherapeuten. Maar ook intern begeleiders, sociaal werkers, jeugdhulpverleners, GGZ-hulpverleners en pastoraal werkers.
Inhoud
Nagy heeft een prachtig gedachtengoed ontwikkeld, met rechtvaardigheid en verbondenheid als kernelementen. Hij bracht een geheel nieuw paradigma in de wereld van hulpverlening en intermenselijke relaties. Hij heeft ook een aantal methodologische richtlijnen ontwikkeld; richtlijnen die de weg wijzen hoe deze inter-relationele dynamiek in geval van verstoringen of belemmeringen bewerkt kan worden. Hij was echter huiverig om daarin al te zeer voorschrijvend te zijn. Hij wilde de begeleider ruimte geven om op basis van intuïtie en eigen deskundigheid dit paradigma als kompas te gebruiken.
Inmiddels hebben we ervaren dat het ontbreken van zo'n richtlijn weliswaar veel ruimte geeft, maar de toepassing van die betekenisvolle contextuele theorie bemoeilijkt. Daarom zijn we binnen het ICB bezig zo'n contextuele richtlijn te ontwerpen. Op deze dag nemen we jullie mee in deze zoektocht en bespreken we zo een richtlijn zoals we die nu hebben ontwikkeld.
Docent
Dhr. Jaap van der Meiden
Praktische informatie
Bijzonderheden
Deze cursus is een onderdeel van de Master Contextuele Hulpverlening maar staat open voor zogenaamde aanschuif-studenten.
Leermiddelen
Bestudeer uit Boszormenyi-Nagy, I. & Krasner, B. (1994). Tussen Geven en Nemen; over contextuele therapie. Daaruit de delen IV en V (blz 229 tm 361)
Bestudeer uit: Boszormenyi-Nagy, I. (2000). Grondbeginselen van de contextuele benadering. Haarlem: De Toorts. Hoofdstuk 1: Contextuele therapie (mn va. blz 53)
Bestudeer de artikelen in de studiegids die je vooraf krijgt toegestuurd.
Contact
Ben je geïnteresseerd maar heb je ook nog vragen? Neem gerust met één van onderstaande personen contact op:
Petra van Dijk, coördinator ICB opleidingen
Kees Verduijn, coördinator aanmeldingen