Overslaan en naar de inhoud gaan
CHE
Contrast
  • International

ICBNederland - Primair Menu

  • Opleidingen
    • Alle opleidingen
    • Toelatingeisen
    • Aanmelden
    • Accreditaties
    • Maatwerk
  • Onderzoek
    • Contextuele Benadering
    • Bibliografie Nagy
    • Toelichting bibliografie Nagy
    • Promotieonderzoek Contextuele Therapie
    • Lectoraat Jeugd en Gezin
  • ICCT 2018
    • Verslag ICCT 2018
    • Proceedings ICCT 2018

ICBNederland - Secundair Menu

  • Open Dag/Avond
  • Over het ICB
  • ICB Medewerkers

ICBNederland - Shortcut Menu

  • Aanmelden
  • Contact
  • Privacyverklaring

Master Contextuele Benadering in de Hulpverlening

Deeltijd master

Kruimelpad

  • Home
  • Opleidingen
  • Deeltijd
  • Master
  • Master contextuele benadering de hulpverlening

Je hebt geroken aan de contextuele benadering of werkt er al mee in de praktijk. Nu wil jij je echt verder ontwikkelen als professional en het contextuele denken integreren in je werk. Om een stap hogerop te komen. Dan is de Master Contextuele Benadering een goede keuze.

In het eerste jaar van je master leg je een stevig fundament voor het contextueel kunnen denken en handelen. Je verdiept je in de contextuele theorie en haar filosofische grondslag, de sociologie van moderne samenlevingsverbanden, (ontwikkelings)psychologische onderwerpen en psychopathologie. Ook supervisie, intervisie, rollenspellen, opstellingen en live-sessies staan op het programma. In het tweede jaar is er aandacht voor de integratie van de contextuele benadering met andere systeemgerichte methodes. Ook leer je om doelgericht en afgewogen een methode in te zetten bij complexe begeleidingssituaties. Met een onderzoek - je Masterproef - laat je uiteindelijk zien dat je de contextuele benadering zo goed beheerst dat je die kunt integreren in je werk. Het uitstroomprofiel van deze master is helemaal toegespitst op de praktijksituatie van hulpverleners. Wat je leert, sluit dus nauw aan bij je werk.

De lesdata voor het komende jaar worden in maart-april vastgesteld en op deze site gepubliceerd.

Top opleiding! Dat is het predikaat dat deze Master kreeg van de Keuzegids 2018.  Vooral het onderwijsprogramma en de kwaliteit van de docenten kregen hoge waarderingen.

Inschrijven

Inhoud

Extra

  • Online voorlichting
  • Werk en studie
  • Brochure downloaden

Studie-eigenschappen

  • Tijdsduur

    2 jaar

  • Datums

    Start weer in september 2021

  • Locatie

    Christelijke Hogeschool Ede, Oude Kerkweg 100, Ede

  • Prijs

    Zie www.che.nl/collegegeld

  • Studielast

    1680 uur, waarvan ongeveer 350 contacturen voor de gehele opleiding. Gemiddeld ongeveer 20 uur per week, inclusief lessen, zelfstudie, en het zelf uitvoeren van een onderzoek in het kader van je Masterproef. Tijdens deze studie wordt ook Engelstalige literatuur gebruikt.

  • Inschrijving en betaling

    Voor Masters moet je je inschrijven via Studielink. Je bent pas echt ingeschreven als je (de eerste termijn) betaald heb. Afhankelijk van het aantal inschrijvingen kunnen aanmeldingen na 1 juni op een wachtlijst worden geplaatst.
    Lees hier alles over betaling van de bedragen voor deze Master.

  • Uitstroomprofiel

    Deze opleiding is een uitstroomprofiel van de Master Contextuele Benadering. Het curriculum bestaat uit 10 EC generieke lessen en 10 EC uitstroomspecifieke lessen. De rest van het curriculum betreft programma's die zich richten op je eigen beroepspraktijk en professionaliteit.

  • Toelatingseisen

    • Relevante hbo- of wo-opleiding in de sociale wetenschappen of gelijkwaardig. 
    • Tijdens de opleiding minimaal 8 uur per week werkzaam in een werksetting waarbinnen het contextuele denken en handelen kan worden toegepast.  

    Kijk voor meer info op de website van het Instituut Contextuele Benadering.

    Voldoe je niet aan de toelatingseisen, dan is mogelijk het instroomprogramma een mogelijkheid voor jou. Klik hier om het instroomprogramma te bekijken.

Opleidingsinformatie

  • Een Professionele Master

  • Doelgroep

  • Doelen

  • Inhoud

  • Docenten

De afgestudeerde Master Contextuele Benadering is een professionele master die de kunst en de kunde bezit om hoogwaardige kennis en innovatief vermogen te verbinden met de behoeften van onze samenleving.

Waar de bachelor je tot een deskundige begeleider, leerkracht of hulpverlener maakt, maakt de Master Contextuele Benadering je tot een expert in je vakgebied, een leidende professional, en een schakel tussen de wereld van onderzoek en de alledaagse praktijk. Meer weten over wat een Professionele Master precies is? Klik op de link hieronder.

Een Professionele Master - van toegevoegde waarde

Doelgroep

Het uitstroomprofiel Hulpverlening zegt voldoende over de doelgroep. Maar ook andere professionals die zich bezig houden met het begeleiden van mensen en in het bijzonder met relaties tussen mensen kunnen in deze Master Contextuele Benadering een nieuwe dimensie toevoegen aan hun inzichten en vaardigheden op dit terrein, en deze verdiepen en verbreden. 

Doelen

  • Je hebt kennis van, en inzicht in het gedachtegoed van de Contextuele Benadering (o.a. aan de hand van kernbegrippen: relationele ethiek, rechtvaardigheid, loyaliteit, destructief en constructief recht, de balans van het geven en het ontvangen, de roulerende rekening)
  • Je kunt in een gegeven casuïstiek de kernbegrippen uit het contextuele denken herkennen en inpassen in het diagnostisch denken alsmede het contextuele gedachtegoed concretiseren in interventies en strategieën in een hulpverlenings- of begeleidingsproces.
  • Je kunt je eigen familiegeschiedenis analyseren aan de hand van het begrippenkader van de Contextuele Benaderingen en bent in staat gevolg te geven aan de verworven inzichten.
  • Je kunt het contextuele denken integreren in je eigen hulpverlenings- of begeleidingspraktijk.
  • Je hebt verder kennis van, en inzicht in psychopathologie, diverse psychotherapeutische stromingen, ontwikkelingspsychologische onderwerpen en systeembenaderingen.
  • Je bent op de hoogte van diverse onderzoeksmethoden en bezit onderzoeksvaardigheden voor het uitvoeren van een wetenschappelijk onderzoek op het gebied van hulpverlening, begeleiding en aanverwante onderwerpen..

Inhoud

In deze opleiding komt het gehele contextuele gedachtegoed aan de orde met haar kernthema’s als loyaliteit, balans van geven en ontvangen, parentificatie, meerzijdige partijdigheid, etc. Ook kent het programma diverse vakken die gericht zijn op andere -voor hulpverlening relevante- onderwerpen. Zoals psychopathologie, ontwikkelingspsychologie, sociologie, en systeembenaderingen. Verder wordt je opgeleid in de diverse fases van een contextueel hulpverlenings- of begeleidingsproces. In trainingsdagen wordt geoefend met de vertaling van het contextuele denken naar je praktijk. In de supervisie wordt eerst stilgestaan bij jouw eigen genogram. Vervolgens zal de supervisie de integratie vormen van de theorie, de praktijk en de persoon. Het intervisietraject zal thema’s aan de orde stelen die direct met jouw praktijk te maken heegt. Je rond de Master af met het uitvoeren van een onderzoek. Je leert daarom ook hoe je een wetenschappelijk onderzoek uitvoert; je maakt kennis met diverse vormen van onderzoek en leert hoe je een kwalitatief onderzoek uitvoert.

Enkele lesdagen kunnen worden gecombineerd met studenten van andere opleidingen van het ICB.

 

Docenten

  • Dr. Jaap van der Meiden MCH, Contextueel therapeut en supervisor VCW, systeem therapeut NVRG, therapeut EAP
  • Kees Verduijn MCH, Contextueel therapeut en supervisor VCW, therapeut EAP, opleider Video Hometraining AIT
  • Albert van Dieren MCH, Contextueel therapeut en supervisor VCW
  • Dr. Wim Dekker, socioloog
  • Dr. Gert Vierwind, filosoof
  • Dr. Rens Filius, Psychotherapeut
  • Dr. Danielle Koot, Pedagoog
  • Drs. Hans van der Meiden, klinisch psycholoog

Praktische informatie

  • Registraties

  • Financiering

  • Vrijstellingen

  • Contact

Registraties

  • 1680 punten Registerplein categorie Agogen en Maatschappelijk Werk en Sociaal Werker, ID 402534
  • 435 punten voor accreditatie Jeugdzorgwerker bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd, SKJ, ID SKJ207262 
  • 75 punten voor het Register Vaktherapie
  • 15 punten (Levensbeschouwing en Spiritualiteit), 15 punten (Persoon en werk) en 20 punten (Vakbekwaamheid) bij St. Kwaliteitsregister Geestelijk Verzorgers (ID 341496)
  • Deze opleiding voldoet verder aan de opleidingscriteria voor Contextueel Hulpverlener VCW reg., de criteria voor werkervaring buiten beschouwing gelaten.

  • Het succesvol afronden van de Master Contextuele Benadering - Hulpverlening geeft je het recht op het voeren van de titel MA (Master of Arts)
  • De Master Contextuele Benadering met uitstroomprofiel Hulpverlening is goedgekeurd als vooropleiding Systeemtherapie NVRG. Klik hier voor de andere toelatingscriteria en info omtrent de NVRG systeemopleiding. 
  • Deze opleiding is opgenomen op de goedgekeurde vervolgopleidingenlijst van de NVPA. 

Levenlanglerenkrediet

Sinds september 2017 kun je gebruik maken van de regeling ‘levenlanglerenkrediet’, speciaal voor mensen die een erkende opleiding hoger onderwijs volgen en niet studiefinancieringsgerechtigd zijn. Dit is er voor deeltijdstudenten van 30 jaar en ouder en studenten die een opleiding als tweede studie (op hetzelfde niveau) doen. Meer informatie hierover en over het aanvragen staat op de website van DUO en de Rijksoverheid.

Lerarenbeurs

De Master Contextuele Benadering is geregistreerd in het Croho, wat betekent dat leraren hun lerarenbeurs voor deze opleiding kunnen gebruiken. Aanvragen mbv BRIN nummer 25BA en ISAT 49147. 

Fiscaal voordeel

Kosten die je zelf maakt voor je studie of opleiding zijn aftrekbaar. Deze regeling zou al in 2018 worden afgebouwd, maar blijkt inmiddels voor de derde keer te zijn verlengd. Start daarom dit jaar met de  opleiding van je keuze! Op de site van de Belastingdienst lees je meer over Studiekosten of andere scholingsuitgaven. 

 

Vrijstellingen

Voor deze Master zijn geen vrijstellingen mogelijk, behalve voor studenten die na 2014 de Phbo Contextuele Hulpverlening Basis bij het Instituut Contextuele Benadering hebben afgerond.

Contact

Ben je geïnteresseerd maar heb je ook nog vragen? Neem gerust met één van onderstaande personen contact op:

Petra van Dijk, coördinator ICB opleidingen
Kees Verduijn, coördinator aanmeldingen

Wil je alumni spreken? Dat kan, mail dan naar professionalssw@che.nl en we brengen je met een alumnus in contact!

Judith
Open Avond
Aart
Over het ICB
Studiecentrum
Onderzoek

Inschrijven

Zijn deze opleidingen iets voor jou?

Verkorte master hv Bekijk deze opleiding
  • Master

Verkorte Master na afgeronde Phbo CH Basis

Koelewijn Bekijk deze opleiding
  • Master

Master Contextuele Benadering in Mediation

Jennie Bekijk deze opleiding
  • Master

Master Contextuele Benadering in het (Basis) onderwijs

Deel deze pagina

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin

Kruimelpad

  • Home
  • Opleidingen
  • Deeltijd
  • Master
  • Master contextuele benadering de hulpverlening

Opleiding en nascholing

  • Opleidingsaanbod
  • Toelatingeisen
  • Aanmelden
  • Accreditaties
  • Maatwerk

Ontwikkeling en onderzoek

  • Contextuele benadering
  • Bibliografie Nagy
  • Toelichting bibliografie Nagy
  • Promotieonderzoek Contextuele Therapie

Over het ICB

  • Open Dag
  • Over het ICB
  • ICB Medewerkers

ICBNederland - Sociale Links Menu

  • facebook
  • linkedin
  • twitter

ICBNederland - Onderzijde Menu

  • Aanmelden
  • Contact
  • Privacyverklaring