De contextuele benadering helpt de onderwijsprofessional samenwerking met ouders en leerling constructief vorm te geven.
De theorie van Nagy vormt de basis voor de contextuele benadering die er van uit gaat dat iedereen verbonden is met belangrijke anderen. Dat inzicht helpt het onderwijs bij de aandacht voor de dynamische relatie tussen thuis, school en de leerling. Deze theorie geeft praktische handvatten voor onderwijsprofessionals van basis- tot MBO en speciaal onderwijs om beter te kunnen werken vanuit de driehoek thuis, school en leerling om zo de leerruimte van de leerling te vergroten.
Ook ontdek je op welke wijze life events zoals scheiding of psychologische problemen van ouders of brusjes van invloed kan zijn op het leergedrag van de leerling. En omgekeerd bekijk je de invloed van de onderwijsprofessional op het leergedrag en de thuissituatie. Vanuit de focus op ‘kracht en kans’ leer je hoe leraren, ouders én leerlingen kunnen bijdragen aan goed onderwijs, vanuit gedeelde verantwoordelijkheid.
Een alumnus:
"Ik ben echt enthousiast over wat die contextuele benadering biedt! Ik ben leerlingen en hun ouders met andere ogen gaan bekijken. Ik ben veel beter gaan begrijpen hoe ieder in de dynamische driehoek probeert van betekenis te zijn. Ook lastig gedrag krijgt zo een andere betekenis. Ik heb bijvoorbeeld vooral ontdekt hoe belangrijk het is om rekening te houden met hun loyaliteit naar thuis. Juist daarom is het samenwerken en rekening houden met ouders zo belangrijk. En toen ik leerde ouders erkenning te geven voor wat zij doen, stond ik te kijken van wat dat oplevert!"
NB: De Phbo Contextueel werken in het onderwijs geeft vrijstelling voor een groot aantal onderdelen van de Master Contextuele Benadering.
Studie-eigenschappen
-
Studiebelasting
35 EC, waarvan 225 contacturen in 21 lesdagen, plus 2 series van 10 groepssupervisies in een groep van maximaal 5 studenten en twee series van 10 intervisiezittingen in diezelfde groep. Het studiejaar loopt van september t/m juni.
-
Toelatingseisen
Relevante hbo- of wo-opleiding in een sociaal agogische richting of gelijkwaardig en minimaal 8 uur werkzaam in de praktijk